Saturday 12 August 2017

PETUA CERAHKAN KULIT AKIBAT SUNBURN YANG PALING SENANG

Dulu masa pergi kerja naik moto, Biey mudah sangat terkena sunburn. Maklumlah kulit terdedah terus kepada cahaya matahari.

Habis muka, tangan dan kaki berbelang. Separuh gelap, separuh cerah. Hadoiii... Risau jugak kan? Takkan la nak biar macam ni je? Mesti kena buat sesuatu ni.




Sebelum tu, jom Biey share apa itu sunburn?

Sunburn ialah proses apabila kulit menjadi terbakar kerana tidak tahan dengan cahaya matahari yang mengenainya. Kesan sunburn ini selalunya tidak dapat dilihat secara serta merta. Kadangkala ia mengambil masa sehingga 24 jam untuk melihat kerosakan sebenar yang berlaku.

Terdapat 3 jenis sunburn, iaitu:

Sunburn tahap pertama atau ringan – kulit kemerah-merahan,disertai dengan rasa sakit
Sunburn tahap kedua – Terdapat gelembung yang berisi cairan, disertai rasa sakit
Sunburn tahap ketiga atau berat – Rasa sakit yang kuat pada muka. Perlu perhatian doktor

Lepas dah tahu tahap mana sunburn, boleh la mulakan apa yang patut.

Di sini, Biey nak kongsikan petua mencerahkan kulit akibat sunburn.

Antara petua yang boleh diamalkan adalah:

1. Gunakan losyen yang mengandungi lidah buaya (aloe vera). Lidah buaya mengurangkan rasa perit pada kulit dan membantu tubuh menghasilkan sel kulit baru.

2. Gunakan yogurt. Yogurt yang tidak bercampur apa-apa perisa (Plain Yoghurt) membantu melembapkan kulit yang terkena sunburn.

3. Gunakan oatmeal. Jika bahagian kulit yang terkena sunburn luas, kisar satu mangkuk oatmeal, tuangkan dalam baldi dan gunakannya untuk mandi.

4. Gunakan teh hitam atau teh hijau.
Teh hitam atau teh hijau mengandungi tannin dan komponen lainnya yang dapat mengurangkan bengkak pada kulit akibat daripada cahaya matahari. 

5. Gunakan timun dan kentang
Kisar isi timun dan kentang. Kemudian lumurkan di muka dan dibiarkan kering. Ia akan meredakan rasa sakit, rasa perit dan rasa gatal pada kulit.

6. Gunakan pencuci muka Nutriwhite 
Pencuci muka Nutriwhite atau nama panjangnya adalah Gentle Deep Foaming Cleanser adalah cara paling senang untuk hilangkan kesan sunburn dengan cepat. Tak perlu nak buat-buat masker bagai.

Pencuci muka ni adalah bebas daripada bahan kimia merbahaya dan terlarang. Ia berfungsi untuk mencerahkan kulit. Kandungan strawberi Begonia dalam pencuci muka ini juga membantu menyeragamkan warna kulit. 

Jom tengok apa kata mereka yang dah cuba pencuci muka Nutriwhite ni.



Jadi, jangan biarkan masalah sunburn terus buat korang stress. 

Kalau nak cuba, Pencuci Muka Nutriwhite ni jangan segan silu hubungi Biey tau.

BIEY
CALL/SMS/WHATSAPP
nabieylahazhar@gmail.com


No comments:

Post a Comment